Ruimte voor competenties

    Ontwikkeld door
    Vakbonden

    Een simulatiespel over competenties, competentiemanagement en competentieontwikkeling. Een spel om met deelnemers na te denken over competenties, over kennis, vaardigheden en attitudes. Deelnemers leren deze begrippen in het spel om zo de link te leggen naar hun eigen werksituatie en eigen competenties. Het spel focust eveneens op competentiemanagement en competentieontwikkeling en legt een duidelijke link tussen beiden.

    Aanpak

    Het spel wordt ingezet om een visie te ontwikkelen over kansen en valkuilen in het werken met competenties, om de sociale dialoog over competenties en competentieontwikkeling te versterken. Met het spel kunnen organisaties een gemeenschappelijke taal over competenties creƫren of kan het HR team zich herbronnen over bestaande projecten.

    In het spel zijn de deelnemers werknemers van TEKAR6, een bedrijf dat raketten bouwt en lanceert. Er zijn 3 afdelingen met elk twee teams. Elke speler kruipt in de huid van een teamlid en krijgt het portfolio van zijn/haar personage voorgeschoteld. Het portfolio geeft de speler een beknopt overzicht van de competenties die zijn/haar personage al heeft verworven. De teams moeten op het lanceerplatform van TEKAR6 een ruimteraket installeren en van een competente bemanning voorzien. Om dat tot een goed einde te brengen moeten de deelnemers een heus competentietraject doorlopen.

    Er wordt gespeeld in twee rondes. In de eerste ronde ligt de nadruk op het aantonen van competenties (vervolledigen van het portfolio). In de nabespreking wordt vooral ingegaan op het woordgebruik in competentiemanagement, op het belang van het vaststellen van competenties en hoe je competenties kan bepalen. In de tweede rond ligt de nadruk op competentieontwikkeling. Gebeurtenissen in TEKAR6 zorgen ervoor dat de deelnemers moeten nadenken over het versterken en uitbreiden van competenties. In de nabespreking focussen we op het belang van ontwikkeling, hoe en waarom competenties ontwikkeld kunnen worden, wie competenties ontwikkelt en wie niet en wie verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van competenties.

    Concreet materiaal

    Een spelkoffer bevat alle spelmateriaal dat nodig is voor een spelsessie met maximum 30 deelnemers. Je kan het spel spelen vanaf 4 deelnemers (bv medewerkers van een personeelsdienst). Een spelsessie duurt minimum 4 uur, maar wanneer je dieper wil ingaan op het competentiebeleid in de eigen organisaties reserveer je best een volledige dag.

    Het spel werd ontwikkeld door een samenwerking tussen het ABVV, ACLVB, ACV, het Centrum Informatieve Spelen en de Stichting Innovatie & Arbeid met steun van het ESF. Het spel is enkel beschikbaar met begeleiding. Hiervoor kan u terecht bij de Stichting Innovatie & Arbeid, Brigitte Lauwers blauwers@serv.be 02 209 01 70