Nieuwe CAO thuiswerk

CAO 149 onderstreept belang van psychosociaal welzijn van thuiswerkers

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan verplicht de overheid bedrijven en werknemers om aan telewerk te doen. Voor bedrijven die nog geen telewerkpolicy of afsprakenkader hebben, ook al is thuiswerken al maanden verplicht, sloten vakbonden en werkgevers een nieuwe CAO af over telewerk of thuiswerk. De overeenkomst geldt tot 31 december van dit jaar.

Een solide basis voor een policy op maat

De CAO bevat alle minimale regels waaraan bedrijven zich moeten houden bij de organisatie van telewerk. Net zoals in CAO 85 (die het vrijwillig telewerken regelt) is het basisprincipe van deze cao ‘een gelijke behandeling’ van werk thuis of op kantoor.

Bedrijven kunnen deze basisprincipes verduidelijken en op maat aanpassen in cao’s op bedrijfsniveau, door een wijziging van het arbeidsreglement, door de samenstelling van een eigen telewerkpolicy of door individuele akkoorden te sluiten. Let wel, dit moet gebeuren in overleg met de werknemersvertegenwoordigers of als die er niet zijn, in overleg met de werknemers.

Policies of individuele afspraken moeten uitdrukkelijk gecommuniceerd worden via bv. het intranet, via e-mail of toegelicht worden via digitale vergaderingen. Zo wordt voor rechtszekerheid gezorgd voor alle betrokken partijen.

Duidelijke afspraken

Deze CAO (net zoals CAO 85) bepaalt niet wat je moet afspreken, maar somt wel de topics op waarover je afspraken moet maken.

Ook hier geldt weer dat een werknemer dezelfde rechten, plichten en  arbeidsvoorwaarden heeft of die nu thuis werkt of op kantoor.

Afspraken moeten gemaakt worden over:

  • Welke benodigde apparatuur en technische ondersteuning de werkgever ter beschikking stelt
  • Welke vergoeding er betaald wordt wanneer de telewerker eigen apparatuur gebruikt
  • De verbindingskosten
  • De werktijden en uurroosters (die in principe niet afwijken van wat geldt op kantoor)
  • De werkbelasting en prestatienormen
  • Hoe het werk gecontroleerd wordt
  • Hoe telewerkers de gegevens van de onderneming kunnen beschermen
  • Hoe telewerkers kunnen communiceren met hun vertegenwoordigers
  • Wanneer telewerkers bereikbaar én onbereikbaar zijn.

De CAO stelt niet wat er in de afspraak moet staan, alleen dat ze moet gemaakt worden.

Welzijn op de thuiswerkplek

Voor veel mensen begint het thuiswerken zwaar te wegen. Daarom legt deze cao de nadruk op het belang van goede preventiemaatregelen.

Op basis van een multidisciplinaire risicoanalyse informeert de werkgever de telewerkers over de preventiemaatregelen om veilig en gezond thuis te werken.

  • Hoe pas je je werkpost aan.
  • Hoe gebruik je een beeldscherm
  • Hoe ondersteunen we je op vlak van techniek en informatica
  • Waar en bij wie kan je terecht voor psychosociale ondersteuning?

In de CAO worden werkgevers aangemoedigd om maatregelen te treffen die de verbondenheid van telewerkers met hun collega’s en het bedrijf te behouden en isolatie te voorkomen. Daarbij wordt bijzondere aandacht gevraagd voor kwetsbare telewerkers. Er wordt zelfs de mogelijkheid geboden om goed georganiseerde, maar beperkte terugkeermomenten (met respect voor de geldende voorschriften) in te plannen.

Tenslotte onderlijnt de CAO het belang van informatie en opleiding, zowel voor leidinggevenden als telewerkers.