De coronamaatregelen hebben een impact op de organisatie van het werk. Omdat er heel veel werk bij komt, omdat je wegens de veligheidsmaatregelen naar een lager tempo moet, omdat er op afstand wordt gewerkt, omdat je van live moet overschakelen naar online verkopen, omdat je je moet voorbereiden op een gefaseerde herstart, …

Al deze veranderingen zorgen er voor dat taken en rollen van medewerkers plots niet meer zo duidelijk zijn. Weten we nog wat we van elkaar (mogen) verwachten? Is duidelijk wie back-up is voor bepaalde taken binnen het team? Hoe waarborgen we de continuïteit als collega’s afwezig zijn?

Een fleximatrix geeft per team of afdeling een overzicht van welke medewerkers verantwoordelijk zijn voor welke taken. Je kan dit aanvullen met competenties en talenten en eventueel met verschuivingen die gerelateerd zijn aan COVID-19. Maak een onderscheid tussen operationele of uitvoerende taken en regeltaken (voorbereiding, opvolging, ondersteuning).

Werken met een fleximatrix vereist participatie van de medewerkers zelf. Het heeft geen zin de rollen ‘op te leggen’ aan je medewerkers. Het is van groot belang de taken en rollen met elkaar te bespreken.

Meer info