Checklist Keeping Up Competence

Deze checklist die de SERV|Stichting Innovatie & Arbeid ontwikkelde, geeft je een inzicht in hoe functies in een team of afdeling ingevuld worden en welke impact dit heeft op de leermogelijkheden van de medewerkers. Na het invullen van de checklist kan je met de betrokken functiehouders nagaan hoe je de leermogelijkheden kan verbeteren. De checklist is een middel om de arbeidsorganisatie te verbeteren en zo het  aanscherpen van nodige vaardigheden mogelijk te maken.

Aanpak

Op elk niveau kunnen er leerproblemen aanwezig zijn. Je start het best met die functies of afdeling waar je een probleem vermoedt.

Ter voorbereiding, pas je de checklist aan zodat deze in lijn ligt met de noden van je organisatie. Dit doe je door een lijst van de 30 belangrijkste taken van de gekozen afdeling samen te stellen.

Nadien wordt deze checklist ingevuld door de medewerkers zelf, of door de leidinggevende. De resultaten worden achteraf verwerkt in een rapport. Na een gesprek met de leidinggevenden, management en medewerkers worden de resultaten omgezet in een concreet actieplan.

Concreet materiaal

  • Met module 1 kan je nagaan of de samenstelling van de functie de vaktechnische kennis en vaardigheden voldoende ondersteunt.
  • Module 2 brengt de algemene vaardigheden in kaart. Kunnen algemene vaardigheden zoals vb. communicatie regelmatig geoefend worden?
  • Module 3 tenslotte bekijkt of er remmende factoren in de arbeidsomstandigheden zijn die weggewerkt kunnen worden.

De output geeft aan:

  • wie in een afdeling betrokken is bij welke taken
  • in welke mate het gaat om vaktechnische taken, voorbereidende, uitvoerende of ondersteunende taken
  • in welke mate men autonomie heeft in de uitvoering van het takenpakket
  • in welke mate men probleemoplossende compententies moet of mag inzetten
  • in welke mate de functie beroep doet op basisvaardigheden (lezen, rekenen, schrijven, of standaard werk via digitale media)
  • in welke mate men beroep doet op communicatieve, sociale of organisatorische vaardigheden.

De medewerkers beoordelen ook of aanslepende problemen, beschikbare informatie, feedback over fouten, te hoge werkdruk, te veel kortstondig werk en te passieve monitoring een belemmering vormen voor de leermogelijkheden in de job.

De terugkoppeling naar medewerkers is erg belangrijk omdat dit een garantie biedt voor meer engagement van het management om  met de resultaten aan de slag te gaan. Om het leren op de werkplek na de analyse te stimuleren moet er een goed evenwicht zijn tussen korte-termijnacties en lange-termijnacties.